طرح اولیه حسینیه انقلاب اسلامی

پیشینه طرح

در یک دهه‌ی اخیر فعالان عرصه انقلاب اسلامی به این درک و فهم مشترک رسیده اند که باید از موازی کاری و جزیره ای عمل کردن پرهیز کرد و از حداکثر ظرفیت بهره گرفت که تحت  عنوان جبهه ی فرهنگی مطرح است و برای این فهم مشترک دلایل متعددی را می شود ذکر کرد از جمله:

1.       گستردگی کار در زمان کنونی نسبت به گذشته

2.       تمرکز شدید دشمن و هجمه گسترده بر علیه انقلاب اسلامی

3.       نیاز به گفتمان سازی و...

در این راستا کارهای بزرگ و کوچکی انجام گرفته است که نگاه به نقاط ضعف و قوت آن، راهی شد برای رسیدن به طرح حسینه انقلاب که به گمان ما می تواند قدمی موثر برای تشکیل جبهه ای منظم و همه جانبه با امکان بهره وری از حداکثر ظرفیت باشد. حسینه انقلاب ادامه کارها و فکرهایی که در این راستا صورت گرفته می باشد و نقشی تکاملی را ایفا می کند نه اینکه بدون توجه به فعالیت های پیشین و در فضای غیر واقعی مطرح شده باشد در اصل حسینه انقلاب نتیجه تفکرات و کار هایی است که اکثرفعالین انقلابی درگیر آن بوده‌اند.

لازم به ذکر است مشورت با اساتید و فعالین انقلابی در شیراز و شهرهای دیگری مثل تهران و مشهد و قم یاری فراوانی برای ترسیم حسینه انقلاب در ذهن ما بود.

اما متاسفانه باید گفت که هر چند کارهای بسیار خوبی صورت گرفته اما هنوز جبهه فرهنگی از وضعیت مطلوب خود فاصله زیادی دارد خوب برای حل این موضوع باید چاره اندیشید و با دست روی دست گذاشتن و نق زدن کار جلو نخواهد رفت اما مع الاسف هر گاه خواستیم مشکل را رفع کنیم بدون اینکه آسیب شناسی دقیقی داشته باشیم و با اولین پیشنهادی که به ذهنمان می خورد برای بزرگترین پدیده تاریخ کنونی به نام انقلاب اسلامی ایران نسخه تجویز می‌کنیم و هزینه‌های هنگفت مالی و انسانی را به آن تخصیص می‌دهیم بدون اینکه بازخوردی گرفته باشیم و عجب از اینکه دوباره به کار خود ادامه می‌دهیم و ککمان هم نمی گزد که این همه هزینه نه تنها تاثیری نداشته بلکه اوضاع را خراب تر کرده است و مصرانه کرکره ی اندیشه را پایین نگه داشته‌ایم. بخاطر همین برای پخته کردن طرح چیزی حدود 2سال افتان و خیزان بر روی آن کار شد تا در عرصه نظری کمی از حالت خام بودن بیرون بیاید و وقت آن رسیده که درصحنه عمل هم محک بخورد که ان شاء الله بتواند گامی موثر برای پیشبرد اهداف انقلاب بردارد. حسینه انقلاب می‌خواهد جایی برای اندیشیدن و رصد دقیق انقلاب با توان حداکثری باشد. حسینه انقلاب ادعا ندارد که می تواند همه مشکلات را حل کند اما می خواهد برای بسط انقلاب در بوم خود اقدامی جدی و عمیق داشته باشد.

غالبا مجموعه های فعال برای برون رفت از وضعیت فعلی خواستار این هستند که تمام مجموعه ها را در مواردی که خود تشخیص داده‌اند تجمیع کنند و یا اینکه راه برون رفت از مشکلی که برایشان پیش آمده را در جمع شدن گروهای مختلف می‌بینند. اما با وجود تجربه‌های مختلفی از این دست، هنوز به همان جمع شدن صرف، تکیه دارند ودر مقام ذکر دلیل بر عدم موفقیت، غالبا تقصیر را به  گردن هوای نفس ونبود شخصیت کاریزما و توجیه نبودن دیگر گروه‌ها و.... می‌اندازند. یعنی اینکه برای رفع مشکلشان راهکاری سطحی می‌دهند و خود همین راهکار، بجای رفع مشکل، خود مشکل بزرگتری را برایشان ایجاد کرده است.

جمع شدن صرف مجموعه‌ها هر چند کارخوبی است اما نمی تواند گره گشا باشد و اصلا عملیاتی نیست. ما معتقدیم همان آرمان‌های اصیل انقلاب که توانست 98 درصد مردم را پای کار بیاورد همان‌ها می‌تواند فعالین انقلابی را در کنار هم، نظم دهد ودر اصل بازگشت به اهداف اصیل انقلاب را راه برون رفت از وضعیت نامطلوب کنونی می دانیم که متاسفانه هر کس با سلیقه شخصی انقلاب را تفسیر می‌کند به همین خاطرانقلاب اسلامی به همان اندازه شهرتی که دارد مبهم شده است واین باعث شده تا بر روی آرمان های اصیل انقلاب پرده‌های ضخیمی قرار بگیرد و در نتیجه ما را به این وضعیت بی سر وسامان برساند.

حسینه انقلاب سعی در این دارد تا جایی برای فهم آرمان‌های اصیل انقلاب باشد و جایی برای شناخت هر چه بیشتراصول انقلاب و کمک گرفتن از این اصول برای حل مشکلات جامعه سرگردان امروزی باشد.

چشم انداز

در سه مرحله صورت خواهد گرفت که ضمن برگزاری مستمر مرحله اول مرحله دوم هم اضاف خواهد شد و مرحله سوم گام آرمانی کار می باشد.

مرحله اول: شناسایی و رصد ظرفیت بومی

 شناسایی و رصد انقلاب اسلامی توسط اساتید و فعالین انقلابی با تکیه بر ظرفیت های بومی انجام خواهد گرفت که در حینِ مباحث، اساتید و گروه‌های فرهنگی به بدنه‌ی مردمی و فعال شناسایی می شوند و این روند شناسایی به قدر توان ادامه خواهد داشت تا اینکه حداکثر ظرفیت جبهه‌ی خودی در بوم خودمان را شناسایی کرده باشیم واین روند شناسایی‌ها مستمر خواهد بود.

مرحله دوم: تشکیل کارگروه‌های تخصیصی و پیگیری عینی شدن آرمان‌ها

همان طور که گفته شد با شروع مرحله دوم ،مرحله اول به پایان نمی‌رسد بلکه مرحله اول به کار خودش ادامه می‌دهد و برای تکمیل آن مرحله دوم که ایجاد کار گروه‌های تخصصی است اضاف خواهد شد که وظیفه اصلی این کار گروه‌های تخصصی، پیگیری اهداف انقلاب تا عینی شدن و تحقق آن در بوم شیراز و استان فارس خواهد بود علت عدم شروع ابتدایی کار گروه‌های تخصصی، آسیب شناسی صورت گرفته از مجموعه‌های گذشته و حال بود که نتیجه حاصل از آن عبارت بود از اینکه اکثرا بدون شناخت مناسب از نقاط ضعف و قوت و یا بدون اینکه افراد به فهم مشترکی از اهداف رسیده باشند عده‌ای  قلیل با روحیه قیم مئابانه چارت و ساختاری را ترسیم کرده و تمام توان را صرف پر کردن آن می‌کنند چارتی که بدون شناخت چالش‌ها و ظرفیت‌های واقعی نوشته شده است و همین کار اولین قدمی برای به هرز بردن نیروها خواهد شد لذا ما با درک این موضوع قبل از اینکه شناخت کافی حاصل نشده باشد شروع به ترسیم چهارچوبی بدون انعطاف نخواهیم کرد البته این بدان معنا نیست که کار را به زمانی نامعلوم بسپاریم بلکه با ظرفیت‌های حداقلی شروع خواهیم کرد ولی آن را تمام شده نمی‌پنداریم و در تکمیل آن در تلاش خواهیم بود.

مرحله سوم: صدور انقلاب

با جریان گرفتن مرحله دوم به طور مشخص عینی کردن انقلاب، زمینه برای صدور انقلاب مهیا خواهد شد زمانی می توان آرمان های انقلاب را به جهان صادر کرد که شعارها تبدیل به مدل عینی و قابل اجرا شده باشد وگرنه شعارها تا حدی کارگشاست و در بلند مدت می تواند موجب سرخوردگی شود.

استان فارس با تاریخ بلندی که دارد می‌تواند همچون گذشته مرکزی برای انتشار تمدن اسلامی به خصوص در کشورهای حاشیه خیلج فارس باشد و با توجه به سابقه ی دیرینه و استعداد‌های فعلی این مهم، امری دور از دسترس نمی‌باشد.

باید توجه داشت انقلاب اسلامی، انقلابی منحصر در کشور ایران نیست که بخوایم تمام موانع را در این چهار دیواری حل کنیم و حتی انقلابی بین الملی نیست که با ارتباط گرفتن با چند کشور کار را تمام شده فرض کنیم بلکه انقلاب اسلامی بازگشت به فطرت است و به تمام تاریخ تعلق دارد فلذا گستره کار به اندازه تمامِ ابعادِ کمالِ انسانی است با این درک نمی‌توان دم از انقلاب زد و نسبت به تمام بشریت بی‌تفاوت بود فلذا مرحله سوم نگاهی فراگیر به بشریت با توجه به تجربه های اندوخته در گستره ی توان نفوذ خواهد بود.

(برای مطالعه طرح کامل فایل زیررا دانلود کنید)
طرح اولیه حسینیه انقلاب
حجم: 241 کیلوبایت